Koopkracht: De kracht om te laten liggen wat je niet nodig hebt

Verhaal | 28-11-2019Tear

Waarschijnlijk heb je al tientallen reclames voorbij zien komen, want de welbekende koopjesdag van het jaar staat weer voor de deur: Black Friday. Veel Nederlanders houden wel van scherpe prijzen en smullen dan ook van deze actie. Zo gaat zeker één op de vijf mensen daadwerkelijk op aanbiedingen-jacht. Maar toch dringt zich steeds meer een vraag op: ‘Kan het nog wel?’ 

 

Uit de Impact top 10 blijkt dat juist het kopen van spullen het meest vervuilend is.

Spullen zijn het meest vervuilend

Babette Porcelijn, auteur van het boek ‘Verborgen Impact’, stelde de Impact top 10 op. Daaruit blijkt dat juist het kopen van spullen het meest vervuilend is. De voor de hand liggende vragen zijn dan ook: ‘Hebben we de spullen echt nodig? Is het gerechtvaardigd om maar te blijven consumeren?’ 

Het fenomeen Black Friday 

Vanuit Amerika, via Engeland, is deze koopmanie Nederland binnengetreden. Ieder jaar wordt op de vierde donderdag in november Thanksgiving Day gevierd in Amerika. De dag die hierop volgt is Black Friday. De herkomst van de naam is niet helemaal helder, er wordt gezegd dat veel bedrijven die dag voor het eerst zwarte cijfers schrijven en een andere verklaring is dat er veel verkeerschaos ontstaat door dat shopgedrag.  

Gaan we in Nederland Black Friday ook omarmen, genieten van de sfeer en de beleving? En zien we het als een leuk feestje in aanloop naar Sinterklaas en Kerst? Of is de weerstand die Black Friday bij steeds meer mensen ook oproept terecht?  

Het kan ook anders 

Er zijn winkels en merken die deze dag juist gebruiken om een sterke boodschap uit te dragen. Zo laat Dille & Kamille een sterk tegengeluid horen. Voor elke online aankoop gaat een euro naar een goed doel. “Geluk zit niet in korting, maar in iets moois doen voor een ander”, zo valt te lezen. Dit levert een hoop goodwill op. 

Ook outdoor-merk Patagonia kiest voor een andere benadering. Ze ontmoedigen je juist om iets op Black Friday te kopen. ‘Don’t buy this’ is de tekst die vorig jaar te lezen was op hun website. Daarmee raadt Patagonia consumenten aan om een product aan te schaffen als ze die nodig hebben. Want een beetje consuminderen kan echt geen kwaad.  

Het is goed om te bedenken of je iets écht nodig hebt, want de kans is groot dat we als mensen gelukkiger worden van een beetje minder.

Wat levert ‘consuminderen’ jou op?  

Consuminderen kan dus geen kwaad, maar wat levert het dan precies op? Je houdt in ieder geval tijd over. Tijd en ruimte voor de dingen die er echt toe doen: een goed gesprek voeren, een boek lezen, wandelen door het bos, een paar dagen niks doen en onthaasten. De mooiste dingen in het leven zijn niet te koop, dus daarvoor hoef je in elk geval niet naar de winkel! 

Voor sommige mensen zal Black Friday vanwege de hoge kortingen misschien juist als uitkomst komen. Toch is het goed om te bedenken of je iets écht nodig hebt, want de kans is groot dat we als mensen zelf gelukkiger worden van een beetje minder. En het mooiste is: het is supermakkelijk, want ook jij kunt vandaag (of eigenlijk morgen) al beginnen met bewuster winkelen!

Duurzaam shoppen: tips voor betaalbare eerlijke kleding

Blog | 21-10-2019 | Hannah Westra
Duurzaam en eerlijk winkelen moeilijk? Gelukkig zijn er steeds meer groene merken. Kijk hier voor een overzicht.

Duurzaamheid in het klooster: deze abt rijdt al sinds 2013 in een elektrische auto

Verhaal | 19-08-2019 | Annemarie van den Berg
Waarom vindt dit klooster duurzaamheid zo belangrijk?

Een aanbiddingslied aan de waslijn

Blog | 11-07-2019 | Dorina Nauta
Dorina Nauta gaf workshops over duurzaamheid en kwam oog in oog te staan met haar eigen 'afvalberg'.

Ruim je rotzooi op - je redt er mensenlevens mee!

Blog | 10-07-2019 | Tear
Dat plastic verre van ‘fantastic’ is, weten we inmiddels wel. Maar wist je dat er een directe link is tussen plastic en dodelijke slachtoffers? Uit recent onderzoek van o.a. onze...
Natuurlijk schoonmaken

Schoonmaakkriebels? Zo ga je op een natuurlijke manier aan de slag!

Blog | 05-06-2019 | Annemarie van den Berg
Schoonmaakkriebels? En wil je op een duurzame en natuurlijke manier aan de slag? Lees dan snel onze tips!
Wilde bloemen zaaien

'Ik wilde zo graag de straat tot bloei brengen'

Blog | 05-06-2019 | Dorina Nauta
Dorina wilde haar straat tot bloei brengen. Letterlijk, door bloemen te planten. Maar het gaat niet zoals ze had gehoopt.